Please wait...
Please wait...

Fox dealt new blow in Sky takeover bid

21st Century Fox’s takeover of European pay TV operator Sky is again faltering after UK regulator the Competition and Markets Authority (CMA) found the deal was not in the public interest.

Rupert Murdoch

In provisional findings, the CMA said the deal to buy the 61% of the satcaster it does not already own would not benefit media plurality and would hand too much power over the UK’s news agenda to Fox boss Rupert Murdoch and his family.

The regulator said it did not believe the deal would go against public interest on broadcasting standards, however. This was previously seen as a major obstacle to the deal progressing.

Fox, which is in the midst of selling off a large swathe of its operations to Disney, said in a statement it was “disappointed” by the findings but said it would “continue to engage with the CMA ahead of the publication of its final report in May.

Sky is expected to become part of the Disney empire if the Mouse House’s deal for Fox proceeds. That could mean concerns over plurality issues fall away, although the Fox-Disney deal is expected to take at least 12 months as US regulators scrutinise the arrangement.

“We welcome the CMA’s provisional finding that the company has a genuine commitment to broadcasting standards and the transaction would not be against the public interest in this respect.”

“Regarding plurality, we are disappointed by the CMA’s provisional findings.”

The decision to refer Fox’s proposed £11.7bn (US$15.1bn) takeover of Sky to competition authorities last year had been the latest hurdle in Murdoch’s bid to take control of the 61% of the UK media company he doesn’t already own.

The delays prompted a US$222m payment from Sky to its shareholders, as regulators said Murdoch’s media empire would see him wield too much power.

Murdoch already owns The Times and The Sun newspapers in the UK and there are fears his 100% ownership of Sky, including its Sky News operation, could give him too much influence.

Fox has already tried to allay those concerns by offering to close down Sky News, and added that following the CMA’s initial findings “had set out possible remedies” around plurality “and is seeking submissions on these.”

The CMA added that Fox had a “genuine commitment” to broadcasting standards and recent allegations of sexual harassment against Fox News employees in the US were not related to standards in the UK.

Anne Lambert, the CMA’s chairwoman, said the deal would “result in the Murdoch family having too much control over news providers in the UK, and too much influence over public opinion and the political agenda.”

“It is very important that no group or individual should have too much control of our news media or too much power to affect the political agenda,” she added.

A three-week public consultation will now start as interested parties put forward responses to the provisional findings.

The final report will be sent in May to the UK’s recently appointed culture secretary Matt Hancock, who will make the decision on the deal. Sky’s shares rose by 2.5% in early trading.





, ,


, ,


Please wait...

Send us your news by
clicking here